Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
Od
1 lipca 2021 r. rozpoczął się proces składania deklaracji do Centralnej
Ewidencji Emisyjności Budynków, który ma na celu zebranie wszystkich danych
dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i
niemieszkalnych. Każdy budynek, który posiada źródło ciepła lub spalania paliw
do 1 MW należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację. Dotyczy to
wszystkich źródeł ciepła i spalania do ogrzewania lub podgrzewania wody
użytkowanej w budynku.
Obowiązek
złożenia deklaracji ciąży na właścicielu/ zarządcy nieruchomości, a czas jaki
został przewidziany na zgłoszenie to:
- 14 dni
od pierwszego uruchomienia urządzenia lub instalacji w przypadku nowych źródeł
ciepła (od daty oddania nowego budynku do użytku) - 12 miesięcy od
uruchomienia CEEB (1 lipca 2021 r.), w przypadku źródeł ciepła już pracujących,
czyli do 30 czerwca 2022.
Deklarację można składać:
1. w formie elektronicznej przez Internet – nie wychodząc z domu. Zachęcamy wszystkich do korzystanie z tego sposobu składania deklaracji – Logowanie do aplikacji ZONE (gunb.gov.pl)
UWAGA:
Składanie deklaracji w formie elektronicznej jest możliwe dla osób
posiadających:
- Profil zaufany
- e-dowód
- przy użyciu mojeID, umożliwiające zdalne potwierdzenie tożsamości za pomocą danych z bankowości internetowej: BOŚ BANK, PKO Bank Polski, Bank Pekao, Interligo, BNP Paribas, Banki Spółdzielcze
2. w formie papierowej – wypełniony dokument można będzie wysłać listem lub złożyć osobiście w Urzędzie Gminy.
Zgodnie z ustawą o termomodernizacji i remontów oraz o
centralnej ewidencji emisyjności budynków deklaracja zawiera takie informacje
jak:
- imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy
budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby; - adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane
jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw; - informacje o liczbie i rodzaj eksploatowanych w
obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich
przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach; - numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
- adres e-mail (opcjonalnie).
Wszystkie regulacje dotyczące Centralnej Ewidencji
Emisyjności Budynków zostały sformułowane i zdefiniowane w rozdziale 5a ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o
centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Zgodnie z art. 27h ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.
o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji
emisyjności budynków, właściciel/zarządca nieruchomości, który nie złoży
deklaracji w terminie, podlega karze grzywny.
Więcej informacji na stronie: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq
Deklarację w formie papierowej należy złożyć w Urzędzie Gminy Kołaki Kościelne, w sekretariacie lub pokoju nr 23.
Deklaracje dotyczące źródeł ciepła i źródeł spalania
paliw można pobrać z poniższych załączników.