1

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków

Od
1 lipca 2021 r. rozpoczął się proces składania deklaracji do Centralnej
Ewidencji Emisyjności Budynków, który ma na celu zebranie wszystkich danych
dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i
niemieszkalnych. Każdy budynek, który posiada źródło ciepła lub spalania paliw
do 1 MW należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację. Dotyczy to
wszystkich źródeł ciepła i spalania do ogrzewania lub podgrzewania wody
użytkowanej w budynku.

Obowiązek
złożenia deklaracji ciąży na właścicielu/ zarządcy nieruchomości, a czas jaki
został przewidziany na zgłoszenie to:

  • 14 dni
    od pierwszego uruchomienia urządzenia lub instalacji w przypadku nowych źródeł
    ciepła (od daty oddania nowego budynku do użytku)
  • 12 miesięcy od
    uruchomienia CEEB (1 lipca 2021 r.), w przypadku źródeł ciepła już pracujących,
    czyli do 30 czerwca 2022.

Deklarację można składać:

1. w formie elektronicznej przez Internet – nie wychodząc z domu. Zachęcamy wszystkich do korzystanie z tego sposobu składania deklaracji Logowanie do aplikacji ZONE (gunb.gov.pl)

UWAGA:
Składanie deklaracji w formie elektronicznej jest możliwe dla osób
posiadających:

  • Profil zaufany
  • e-dowód
  • przy użyciu mojeID, umożliwiające zdalne potwierdzenie tożsamości za pomocą danych z bankowości internetowej: BOŚ BANK, PKO Bank Polski, Bank Pekao, Interligo, BNP Paribas, Banki Spółdzielcze

2. w formie papierowej – wypełniony dokument można będzie wysłać listem lub złożyć osobiście w Urzędzie Gminy.

Zgodnie z ustawą o termomodernizacji i remontów oraz o
centralnej ewidencji emisyjności budynków deklaracja zawiera takie informacje
jak:

  1. imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy
    budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
  2. adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane
    jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
  3. informacje o liczbie i rodzaj eksploatowanych w
    obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich
    przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;
  4. numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
  5. adres e-mail (opcjonalnie).

Wszystkie regulacje dotyczące Centralnej Ewidencji
Emisyjności Budynków zostały sformułowane i zdefiniowane w rozdziale 5a ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o
centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Zgodnie z art. 27h ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.
o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji
emisyjności budynków, właściciel/zarządca nieruchomości, który nie złoży
deklaracji w terminie, podlega karze grzywny.

Więcej informacji na stronie: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq

Deklarację w formie papierowej należy złożyć w Urzędzie Gminy Kołaki Kościelne, w sekretariacie lub pokoju nr 23.

Deklaracje dotyczące źródeł ciepła i źródeł spalania
paliw można pobrać z poniższych załączników.